Succesverhalen doen onze ogen blinken. Maar hoe vaak beseffen we dat falen aan het succes voorafging? En hoe vaak heb jij de reflex om te leren uit een mislukking?
Kijk even mee naar de succesvolle Belgische kledingzaak JBC. “Vandaag ziet iedereen JBC als een succesvol bedrijf”, zegt Ann Claes, medezaakvoerder van de kledingketen. “Maar er waren ook moeilijke momenten. Zo mislukten we volledig in Nederland. We openden winkels over de grens… en moesten ze nadien weer sluiten.”
“En toch heb ik nooit gedacht aan opgeven. Ik vroeg me wel af: ‘Wat leer ik hieruit?’, ‘Wat neem ik mee voor volgende projecten?’. Natuurlijk twijfel ik ook af en toe. Je valt eens, hebt blauwe plekken en kneuzingen. Maar die genezen allemaal.”
« Onze uitbreidingsplannen in Nederland mislukten. Toch dacht ik nooit aan opgeven. Wel aan de lessen die ik leerde. »
Ann Claes, medezaakvoerder JBC
Je mag de mist in gaan
Ondernemen is dan ook een parcours van vallen en opstaan. Dat erkennen tal van bekende ondernemers tijdens de campagne Failing Forward.
Ondernemende Vlamingen die de mist in gaan, mogen niet langer scheef bekeken worden”, vindt Karen Boers, CEO van Startups.be. Haar organisatie zet hiervoor al jaren de grote ‘Failing Forward’-conferentie op.
Op deze conferentie op 28 november kan je je laten inspireren. Meer dan ooit, ga je ook zelf aan de slag om mislukkingen om te zetten in successen.
Met littekens blijven ondernemen
Enkel wie doorzet en leert uit falen, groeit. Dat weet ook Hans Bourlon, CEO van Studio 100. “Vele vijftigers in ons bedrijf kan je niet vervangen door een leger jonge mensen”, zegt Bourlon. “Dat zijn allemaal mensen die vol littekens staan. Hierdoor weten ze heel goed wat kan en niet kan. Ondertussen is het belangrijk dat ze ondernemend blijven en met de neus vooruit gaan.”
Ook benieuwd naar de mislukkingen van Hans Bourlon, Ann Claes en vele anderen?
Klik door naar www.metfalenenopstaan.be. Laat ook jouw stem meeklinken en teken het manifest!